Iaido

Το Ιάιντο είναι μία ιαπωνική πολεμική τέχνη, η οποία προσελκύει όποιον αναζητά την πληροτητα μέσα από νοητική και σωματική προσπάθεια, επιθυμεί να μάθει τη χρήση του ιαπωνικού σπαθιού με ασφαλή και αυθεντικό τρόπο και ενδιαφέρεται να προσεγγίσει τις ρίζες της ιαπωνικής κουλτούρας.

Το Ιάιντο μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ καλό συμπλήρωμα στην εξάσκησή σου στο Αϊκίντο. Αν και ειναι μία ξεχωριστή πολεμική τέχνη που περιλαμβάνει εφαρμογές αυτοάμυνας με τη χρήση του ιαπωνικού σπαθιού, η πραγματική αναζήτηση στην εξάσκηση του σημερινού σπαθιστή είναι στην ουσία εσωτερική.

Οι εξασκούμενοι στο Ιάιντο θα πρέπει να προσπαθήσουν να πετύχουν δύναμη, ακρίβεια, και τελειότητα στις φόρμες των κινήσεων της τέχνης αυτής.

Παράλληλα μαθαίνουν ισορροπία, αρμονία και έλεγχο συγχρόνως του νου και του σώματος .

Πολλοί ασκούμενοι από διάφορες πολεμικές τέχνες όπως το Καράτε, Κέντο, Αϊκίντο και Τζούντο ανακαλύπτουν ότι το Ιάιντο προσφέρει ένα δυνατό συμπλήρωμα εξάσκησης του κύριου στυλ που ακολουθούν. Παρόλα αυτά, το Ιάιντο μπορεί να εξασκείται σαν ξεχωριστή πολεμική τέχνη.

Το Kanji (Ιαπωνική γραφή), στη λέξη Ιάιντο περιέχει τρία ιδεογράμματα.

Το 'I' σημαίνει να υπάρχω ή να είμαι παρών σωματικά και νοητικά τώρα, αυτή τη στιγμή (συνήθως χρησιμοποιείται σε σχέση του κάθομαι, βρίσκομαι κάπου). Αυτό θα χρησιμοποιούσε κάποιος εάν επρόκειτο να γράψει το Kanji για το καθιστικό δωμάτιο ενός σπιτιού.

Το 'AI' αντιπροσωπεύει την ιδέα να είμαστε σε αρμονία (συνήθως με την υπάρχουσα κατάσταση ή οποιαδήποτε κατάσταση).

Και το 'DO' είναι το ιαπωνικό ιδεόγραμμα για το μονοπάτι ή ατραπο.

Η λέξη Ιάιντο θα μπορούσε λοιπόν, να μεταφραστεί σαν την ικανότητα να προσαρμόζομαι και να αντιδρώ με νου και σώμα με τρόπο αποφασιστικό και άμεσο.

 

Ιστορικά το Ιάιντο εξασκείται περισσότερο για την αντιμετώπιση των καταστάσεων στην ειρηνική καθημερινοτητα και όχι τόσο για την αντιμετώπιση καταστάσεων σε ένα πεδίο μάχης.

Ο όρος «Ιαϊ» έχει προέλθει από την ιαπωνική φράση 'Tsune ni ite, kyu ni awasu' το νόημα της φρασης αυτής είναι: ανεξαρτήτως πού βρίσκεσαι ή τι κάνεις πρέπει πάντα να είσαι προετοιμασμένος για οποιαδήποτε κατάσταση (συνεχής επαγρύπνηση).

Τα κάτα του Ιάιντο εκτελούνται σε μία συνεχή κίνηση. Τα περισσότερα από τα προετοιμασμένα σενάρια έχουν ένα κοινό θέμα ή ανταπόκριση σε επίθεση από ένα ή περισσότερους υποτιθέμενους αντιπάλους, η λάμα του σπαθιού βγαίνει από τη θήκη της και μια αποτελεσματική αντεπίθεση εφαρμόζεται. Οι τεχνικές από μόνες τους διαπραγματεύονται πολλές καταστάσεις,ετσι ώστε τα κάτα να τοποθετούνται μέσα ή κοντά σε κτίρια, σε ανοικτό χώρο ή ανάμεσα σε πλήθος. Τα κάτα διαπραγματεύονται καταστάσεις ξαφνικής επίθεσης από διάφορους αντιπάλους, από μια μη αναμενόμενη επίθεση κατά τη διάρκεια της υπόκλισης, πίσω από μια πόρτα ή καθώς στεκόμαστε ή κινούμαστε σε σκοτεινό ανοικτό χώρο ή δωμάτιο.

Όταν ο κίνδυνος έχει πλέον περάσει, η λάμα του σπαθιού τοποθετείται στη θήκη της και ο Ιαντόκα επιστρέφει στην αρχική του θέση σε κατάσταση ολοκληρωτικής αυτοσυγκέντρωσης και επαγρύπνησης. Αυτή η άμεση ανταπόκριση για την αντιμετώπιση διαφόρων καταστάσεων σε αρμονία με το κάθε περιβάλλον εκφράζεται μέσα από τον ιαπωνικό opo «Ιαϊ».

Αλλα στοιχεία της ιαπωνικής κουλτούρας που απαντώνται στο Ιάιντο, ειναι η διανοητική και σωματική πρόκληση του Ζεν, η έμφαση σε τελετουργία και παρουσίαση και η ανάγκη εναρμόνισης με τη φύση.

Η σωστή εκτέλεση των κάτα απαιτεί τέλειο έλεγχο του σώματος για να είναι αποτελεσματικές οι τεχνικές, ολοκληρωτική αυτοσυγκέντρωση ώστε να επιτευχθεί η ικανότητα να βλέπουμε τον υποτιθέμενο αντίπαλό μας, όσο πιο ζωντανά είναι αυτό δυνατόν, και πάνω απ' όλα συνεχή και αδιάκοπη προπόνηση. Η προσπάθειά μας θα πρέπει να επικεντρώνεται στην τελειοποίηση των κάτα, αλλά αποτελεί επιφανειακή επιδίωξη η απλή και μόνο εφαρμογή της μίμησης των κινήσεων. Η πορεία για την εξάσκηση στο Ιάιντο δεν ολοκληρώνεται ποτέ, η ανταμοιβή όμως έρχεται ακολουθώντας αυτόν τον ατέλειωτο, δύσβατο και συναρπαστικό δρόμο για την τελειότητα.

Το στυλ του Ιάιντο που ακολουθείται στο dojo μας είναι η Muso Shinden Ryu.


Muso Shinden Ryu

H Muso Shinden Ryu αποτελείται από τρία επίπεδα εξάσκησης: Shoden (επίπεδο εισαγωγής στο Ιάιντο) - Chuden (μεσαίο επίπεδο) - Okuden (προχωρημένο επίπεδο, ή 'secret level').

H λέξη Muso Shinden Ryu θα μπορούσε να μεταφραστεί ως τη σχολη ξιφους που αναπτύχθηκε από ένα όραμα μέσα σε ένα όνειρο.

Πρωτοαναπτύχθηκε στην αρχή του 20ου αιώνα από τον Nakayama Hakudo (1869-1958), αλλά ουσιαστικά έχει ρίζες από τον 16ο αιώνα στον Hayashizaki Jinsuke Minamoto no Shigenobu, ο οποίος ανέπτυξε και συστηματοποίησε την πρώτη σχολή του Ιαϊ.

Ο Nakayama Hakudo, ο οποίος αφιέρωσε τη ζωή του στη μελέτη του Κέντο και του Ιαϊ, συστηματοποίησε τις τεχνικές της Muso Shinden Ryu όταν κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι κλασικές πολεμικές τέχνες θα έπρεπε να αποδοθούν ξανά και να ανοιχθούν σε όλο το κοινό, ώστε να επιβιώσουν μέσα από ένα πλαισιο αλλαγών της εποχής. Εφόσον η τέχνη του σπαθιού δεν χρησιμοποιείται σήμερα σαν πολεμική τέχνη με πρακτική εφαρμογή, έδωσε έμφαση στη σημαντικότητα της πνευματικής εξάσκησης της τέχνης αυτής ως μία μέθοδο ανάπτυξης του εαυτού μας. Το σπαθί δεν χρησιμοποιείται πλέον για να κόψει τον εχθρό, αλλά ως εργαλείο για να αφαιρέσει τον εγωιστικό εαυτό. Από αυτή την οπτική γωνία εξασκούμαστε για την τελειοποίηση των κινήσεων σώματος και πνεύματος στο κάθε κάτα,ευσι ώστε να αναπτύξουμε την εκτέλεση και αποτελεσματικότητα της κάθε κίνησης.


Εξάσκηση του Ιάιντο

Μια από τις σημαντικότερες απαιτήσεις της φυσικής εξάσκησης του Ιάιντο είναι η ορθότητα των κινήσεων. Ιδιαίτερη προσοχή δίνεται στο να επιτευχθεί η σωστή γωνία (hasuji) του κάθε κοψίματος, σύμφωνα με την τεχνική η οποία εξασκείται τη δεδομένη στιγμή. Επίσης, ο ασκούμενος θα πρέπει να έχει ξεκάθαρη εικόνα της κατάστασης που αντιμετωπίζει. Κάθε κάτα βασίζεται σε ένα σενάριο, αλλά εφόσον το Ιάιντο εκτελείται χωρίς υπαρκτό αντίπαλο η ικανότητα να βλέπει κάποιος τον αντίπαλο είναι πολύ σημαντική. Με αυτό το σκεπτικό, το metsuke (κίνηση του βλέμματος), πρέπει να γίνει απόλυτα κατανοητό από την αρχή.

Σε κάθε φόρμα του Ιάιντο οι κινήσεις του αντιπάλου είναι προκαθορισμένες. Παρόλα αυτά, στην πραγματικότητα οι κινήσεις του μπορεί να είναι διαφορετικές ή η επίθεση να προέρχεται από περισσότερους από έναν αντιπάλους. Είναι λοιπόν απαραίτητη η ικανότητα του ασκούμενου να είναι παντα προετοιμασμένος να ανταποκριθεί σε οποιαδήποτε αναμενόμενη ή μη επίθεση με ήρεμο πνεύμα, να βρισκεται 'so zanshin' (ολοκληρωτική αντίληψη).

Παρακάτω επεξηγούνται τα 4 βασικά σημεία που απαντώνται σε όλα τα κάτα και που μπορούν να εξασκηθούν μεμονωμένα. Μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην τελειοποίησή τους.

1. Nukitsuke: το βγάλσιμο της λάμας του σπαθιού από τη θήκη, με στόχο το κόψιμο του αντιπάλου, θα πρέπει να είναι αρμονικό και καθαρό. Περικλείει όλο το νόημα του Ιάιντο. Αν και εκτελείται με το ένα χέρι (δεξί) θα πρέπει να είναι αποτελεσματικό ώστε να μην χρειαστεί περαιτέρω κίνηση για άλλο κόψιμο. Συγχρόνως, η λειτουργία του αριστερού χεριού είναι επίσης πολύ σημαντική καλειται saya biki (κίνηση της θήκης επάνω στο obi, αριστερά και πίσω) με πρόθεση την απελευθέρωση της λάμας του σπαθιού, την εξισορρόπηση και ενδυνάμωση της κίνησης του Nukitsuke.

2. Kirioroshi: εκτέλεση του κάθετου κοψίματος. Πρέπει να είναι πολύ δυνατό, να εκτελείται ξεκάθαρα και με απόλυτο έλεγχο. Η ακριβής γωνία hasuji είναι απαραίτητη.

3. Chiburi: Κίνηση για την αφαίρεση του αίματος από τη λάμα του σπαθιού, ύστερα από το τελευταίο κόψιμο. Πρέπει να είναι απαλό, με δύναμη στη σωστή στιγμή, και ξεκάθαρο στην κίνησή του. Η ακριβής γωνία στο τελείωμά του είναι εξίσου σημαντική.

4. Noto: Η κίνηση επιστροφής της λάμας του σπαθιού στη θήκη του. Αρμονική και με την απαραίτητη ταχύτητα, χωρίς απότομες κινήσεις, χρησιμοποιώντας συγχρόνως και τα δύο χέρια. Αν και η κίνηση αυτή αποσκοπεί στην τοποθέτηση της λάμας μέσα στη θήκη της, το zanshin πρέπει να διατηρείται, ώστε σε περίπτωση απροσδόκητης κατάστασης, να απελευθερωθεί άμεσα η λάμα από τη θήκη.

Ζanshin είναι η αυτοσυγκέντρωσή μας κατά την εκτέλεση των κάτα, χωρίς όμως ο νους να προσκολλάται κάπου συγκεκριμένα, αλλά να παραμένει ήρεμος και έτοιμος για την αντιμετώπιση οποιασδήποτε κατάστασης.

Metsuke είναι ο έλεγχος κατεύθυνσης του βλέμματός μας (μεταφράζεται: κοιτάζοντας μακριά στον ορίζοντα). Η λέξη σημαίνει: συγκεντρώνω το βλέμμα μακριά, σε απόσταση - και είναι απαραίτητο για την ανάπτυξη της νοητικής αντίληψης στο Ιάιντο.

Te no uchi (το πιάσιμο του σπαθιού). Αλλο ένα χαρακτηριστικό, που χρήζει μεγάλης προσοχής. Ένα σωστό κράτημα του σπαθιού από την tsuka (χειρολαβή ιαπωνικού σπαθιού), είναι απαραίτητο για την ορθή εκτέλεση τόσο των κάτα όσο και για όλων των παραπάνω κινήσεων Nukitsuke, Kirioroshi, Chiburi, Noto.


Βασικός εξοπλισμός στο Ιάιντο

Αν και μπορούμε να ξεκινήσουμε την εξάσκηση στο Ιάϊντο με την χρήση απλής αθλητικής φόρμας και ενός ( bokken ξύλινη απομίμηση ιαπωνικού ξιφους,παρεχεται στο ξεκίνημα σας από το ντοτζο ) στη συνέχεια θα πρέπει να αποκτήσουμε τον δικό μας βασικό εξοπλισμό.Αυτος αποτελείται από ένα ελαφρύ βαμβακερό πουκάμισο (λευκού χρώματος),από ένα σακάκι-keikiοgi (βαμβακερό η συνθετικό) που φοριέται πάνω από το πουκαμισο,μια ζώνη-obi(βαμβακερη,συνθετικη η μεταξωτή διάφορων χρωμάτων)που φοριέται στενα πάνω από το keikogi και είναι αρκετά φαρδύτερη από την ζώνη που χρησιμοποιείται στο τζούντο, καράτε, αϊκίντο και άλλες πολεμικές τέχνες Αυτη παρέχει την σωστή στήριξη στη θήκη του σπαθιού και ένα παντελόνι- hakama(παραδοσιακό ιαπωνικό παντελόνι με πτυχες, βαμβακερο η συνθετικό).

Το χρώμα στο keikogi και στο hakama θα πρέπει να είναι ομοιόμορφο (μαύρο, μπλε ήλευκό).Δεν χρησιμοποιείται προστατευτικός εξοπλισμός εκτός από τις προαιρετικές επιγονατίδες. Τα όπλα είναι δυο boken ξύλινη απομίμηση ιαπωνικού σπαθιού , iaitο απομίμηση ιαπωνικού σπαθιού σε σχήμα , μήκος και βάρος ενός πραγματικού ιαπωνικού ξίφους(συνήθως είναι κατασκευασμένο από κράμα αλουμινίου και η άκρη του δεν είναι κοφτερή για την αποφυγή ατυχημάτων κατά την αρχή της εκμάθησης).Από ένα ορισμένο επίπεδο και επάνω γίνεται η χρήση shinken(πραγματικό ιαπωνικό ξίφος με κοφτερή άκρη).